Module 1

Een helpende basis

Jouw reis naar helderheid

Dit is een bijzonder moment! Je hebt door voor dit traject te kiezen namelijk een mooie en moedige stap voorwaarts gezet. Een stap die jou gaat helpen om de helderheid te creëren die jij nodig hebt zodat je keuzes gaat maken die écht bij jou passen.

We gaan voor deze reis samen de diepte in, naar wie jij in de kern bent en wat jou vervulling brengt. Dat kan soms kwetsbaar voelen of onzeker maken. Schrik hier alsjeblieft niet voor terug, het geeft vooral aan dat je bij een essentieel onderdeel bent belandt. Bovendien is het tijdelijk en gaat het onderzoeken van die kwetsbaarheid je uiteindelijk juist veel verder brengen!

Weet in elk geval dat alles wat je met me gaat delen tussen ons blijft. Ik bied jou een veilige ruimte die je helpt om eerlijk te kijken naar wat je ten diepste voelt en denkt. Gebruik die ruimte dus zoveel je wilt.

Je start in deze module met 3 onderdelen voor een helpende basis:

  1. Ruimte maken om te voelen
  2. Creëren van helpende gewoonten
  3. Je blijven verbinden met je motivatie

1. Maak ruimte om te voelen

Jij bent net als ik waarschijnlijk gewend aan aanpakken en doorzetten. Rationeel doorzie je dingen snel. Maar door die snelheid ga je ook makkelijk voorbij aan jouw diepere gevoel.

Nou is de hele bedoeling van dit traject juist dat je keuzes gaat maken die wél goed voelen voor jou. Daarvoor zal je toch echt eerlijk moeten gaan luisteren naar wát je dan voelt. Hoog tijd dus om dat diepere gevoel nu eindelijk eens de aandacht en ruimte te gaan geven die het verdient.

Onderstaande punten gaan je daarbij helpen:

  • Neem jouw behoeften en jouw leven serieus en reserveer daarom tijd voor jezelf en voor dit traject. Echt, jij gaat nu even voor. Daar volgen later in deze module nog wat opdrachten voor.
  • Vertraag, vertraag, vertraag, zodat je zicht krijgt op wat er een laag dieper speelt. Liever minder modules diepgaand doorlopen dan veel modules oppervlakkig. Als je te snel wilt gaan, kom je namelijk niet bij die kern en duurt het uiteindelijk langer om te ontdekken wat echt bij jou past.
  • Haal de druk eraf en heb vertrouwen. Realiseer je dat dit traject onderdeel van een proces is en je in deze drie maanden geen wonderen kan afdwingen. Maar vertrouw er wel op dat je mooie dingen in beweging gaat brengen en dat er kleine wondertjes langs zullen komen die een groot verschil gaan maken!
  • Ga aan de slag met een speelse houding en laat je verrassen door wat je onderweg tegen gaat komen. Juist die nieuwsgierige blik en genoeg luchtigheid helpen je uit de beklemming van ‘moeten’, ‘nut’ en ‘verantwoordelijkheid’ en laten je zien dat er meer is dan je dacht.
  • Zorg dat je steeds met een open en eerlijke houding naar jezelf kijkt. Je doet dit voor jezelf en hoeft geen verwachtingen hoog te houden. Hoe eerlijker je bent, hoe verder je komt.
  • Soms zal het voelen alsof je even een stap terug moet doen. Maak je dan geen zorgen, ook die stap terug hoort erbij. Zie het als een stap dichter naar jouw essentie.

De signalen van jouw lijf vormen een kompas dat jou in de juiste richting stuurt.

De kunst van het NIET doen

Met al onze interesses, plannen en verplichtingen komen we eigenlijk altijd tijd te kort. Zoals ik al aan gaf, krijgt ons diepere gevoel daarmee nauwelijks tijd om tot ons door te dringen. We voelen wel vermoeidheid en een knagende ontevredenheid over hoe het gaat, maar duwen dat het liefste weg, want we vinden het vooral lastig. Totdat het zich niet meer weg laat duwen en zich uit in ziekte of burn-out.

Door steeds maar bezig te blijven met taken en plannen die eigenlijk niet zo goed bij ons passen, zorgen we dat we niet eens toe komen aan voelen wat dan wél bij ons past. Zo houden we onszelf in een vicieuze cirkel gevangen. Dat praten we dan ook nog eens goed met sturende argumenten waardoor we helemaal niet meer weten wat we nou eerlijk voelen.

Je kunt gelukkig wel uit die cirkel stappen! Dat heb ik ook moeten leren hoor, door schade en schande. Maar als ik het kan, als vasthoudende doorzetter, dan kan jij het ook.

Zorg allereerst voor voldoende stilte en rust aan je hoofd door genoeg tijd door te brengen in je eentje, zonder je tijd gelijk nuttig te besteden. Dat kan bijvoorbeeld tijdens een wandeling, door te mediteren of gewoon even de tijd te nemen als je een kop thee of koffie drinkt.

OPDRACHT 1: Zoek een plekje om te zitten in de natuur, park of tuin, dicht bij planten en liefst ook dicht bij de grond. Ga daar zitten en doe minstens 15 minuten NIETS. Observeer alleen. Kijk rustig wat je allemaal om je heen ziet. Merk op wat die aandacht en rust doen met je adem en je lichaam. Er is geen goed of fout, je hoeft alleen waar te nemen wat er is. Noteer na afloop wat je op is gevallen.

Je kunt jouw aantekeningen bij de opdrachten van deze module noteren in Module 1 – Aantekeningen.

Wat als tweede enorm helpt is leren luisteren naar de kleine signalen die jouw lichaam aangeeft, zoals kou, dorst, twijfel, vermoeidheid, verlangen, pijn, tegenzin, enthousiasme. Jouw lijf doet dat niet om jou dwars te zitten! Luister dus naar die signalen en zorg daarin liefdevol voor jezelf.

Oefen om jouw behoefte voorrang te geven boven andere zaken, door even moeite te doen voor jezelf of juist even minder doen. Dus niet straks die kop thee halen als dat mailtje af is, maar nu, op het moment dat je voelt dat je daar zin in hebt.

Als ik nu druk voel, laat ik los waar ik mee bezig ben en neem ik even een stapje achteruit. Vanuit ontspanning doe ik dingen namelijk veel slimmer en sneller. En met veel meer plezier! Ik laat me niet meer opjagen. Niet meer ‘even snel’ nog iets doen, niet meer doorduwen als ik eigenlijk voel dat ik moe ben. Daarmee geef ik mezelf rust en ruimte als ik dat nodig heb. Meestal stort er niets onherstelbaar in en vaak blijkt er na zo’n time-out veel minder nodig dan ik eerst dacht.

OPDRACHT 2: Maak een lijstje van dingen die je eigenlijk prima zou kunnen delegeren, uitstellen of wat ‘slordiger’ zou kunnen doen zodat het jou minder tijd kost. Daag jezelf eens uit hiermee! Kies vervolgens een eerste actie hieruit om meer tijd over te houden.

Als je ervoor kiest om voortaan vaker jouw boodschappen te laten bezorgen, niet automatisch gelijk jouw hulp aan te bieden aan anderen of alleen te strijken wat écht nodig is, levert dat extra tijd op die je aan jezelf kunt besteden. Dat is niet egoïstisch of lui, maar dat is slim omgaan met jouw tijd en energie!

2. Creëer helpende gewoonten

Hoe belangrijk het ook is om te vertragen en ruimte te maken, je zult toch ook in actie moeten komen om dingen te verhelderen en veranderen. Zorg dus voor een goede balans in zowel rust als actie, die hebben beide hun meerwaarde. Maar zorg wel dat je jouw actietijd besteed aan dat wat jou echt verder helpt en niet aan uitstel-klusjes!

Als je elke dag kleine stapjes zet richting verbetering, zorgt dat opgeteld voor een grote impact voor jouw toekomst. In het begin is dat positieve effect nog niet zo zichtbaar en kan het juist meer van je vragen. Zoals hulp vragen, naar jouw kwetsbare gevoelens kijken of een keer ‘nee’ zeggen. Of extra tijd nemen voor echte helderheid, ook als je ongeduld ervaart.

Maak je stapjes daarom zo klein dat het goed behapbaar blijft. Met elk stapje ervaar je dan al een beetje succes, dat werkt stimulerend. Bovendien heeft elke dag een klein stapje nemen veel meer effect dan grote stappen die zo veel van je vragen dat je ze uiteindelijk niet doet.

Natuurlijk heb je soms even een zetje nodig om aan een actie te beginnen, dat is niet erg. Maar blijf je weerstand voelen, kijk dan hoe je het stapje nog kleiner of speelser maakt zodat het ‘een makkie’ wordt, kies voor een ander helpend stapje of breng jezelf in beweging met een beloning na afloop.

Elk stapje dat je zet draagt bij aan het vertrouwen dat een volgend stapje je ook kan lukken.

Het helpt om jezelf een routine aan te leren die jou vooruit gaat helpen. Een routine geeft houvast en richting en voorkomt dat je elke keer opnieuw keuzes moet maken. Het scheelt daarmee energie en het onnodig vergeten van je voornemens.

Misschien voelt het woord ‘routine’ beklemmend voor jou, alsof je jouw vrijheid daarvoor in moet leveren. Maar een routine hoeft niet heel star en statisch te zijn, net als dat je waarschijnlijk niet elke dag op precies dezelfde tijd luncht.

Realiseer je ook dat een beetje routine veel duidelijkheid en rust kan geven, waardoor je juist meer vrijheid gaat ervaren. Probeer het gewoon uit en merk op welke manier en in welke dosering het voor jou het beste werkt.

Het helpt in dit traject (maar ook daarna) bijvoorbeeld als je zorgt voor vaste momenten op je dag en in je week om de stapjes te kunnen zetten die nodig zijn.

OPDRACHT 3: Maak er een gewoonte van om elke dag minstens 10 minuten te werken ‘aan’ je leven in plaats van er in. Reserveer hiervoor vaste momenten in je agenda. Komt er toch iets belangrijks tussen, regel dan gelijk een vervangend moment op diezelfde dag.

Tip: als je het (vroeg) in de ochtend doet geef je uitstelgedrag geen kans en heb je de hele rest van de dag een tevreden gevoel.

Sta er op die dagelijkse momenten ook even bij stil dat met jouw actie investeert in jezelf en dat je jouw vooruitgang dus serieus neemt. Dat voelt best goed, toch? Dit besef tot je door laten dringen zorgt ervoor dat je ook op andere vlakken positiever voor jezelf zult gaan kiezen.

OPDRACHT 4: Start (als je dat nog niet doet) met een wekelijks evaluatiemoment. Plan daarvoor een vast moment van minimaal een half uur in je agenda. Voor mij werkt evalueren op vrijdag eind van de middag het beste, maar probeer gewoon uit wat voor jou werkt.

Tijdens dat moment noteer je jouw successen van de afgelopen week, groot en klein. Ook kies je jouw focus voor de volgende week en anticipeer je op wat je mogelijk hierbij in de weg gaat zitten. Je kunt hiervoor de Tool – Wekelijkse evaluatie gebruiken.

3. Blijf je verbinden met jouw motivatie

Ik wil heel graag dat je alles uit dit traject gaat halen en de effecten bereikt waar je naar verlangt. Daar heb ik wel jouw commitment voor nodig. Er gaan namelijk tijdens de komende maanden ook momenten komen dat het verleidelijk is om terug te stappen in wat je al kent of te vervallen in uitstelgedrag. Juist dan is het nodig dat je weet waar je het voor doet!

Nieuwe stappen zetten is spannend en kost soms veel energie, dus die neiging om het even op te geven is helemaal niet raar. Wees dan niet te hard voor jezelf, maar gun jezelf even een adempauze om te verkennen wat er nu eigenlijk echt speelt.

Herinner jezelf op die momenten vervolgens aan de reden waarom je dit traject bent gestart en nodig jezelf daarmee uit om toch weer een haalbaar stapje vooruit te zetten. Die verbinding met jouw eigen motivatie en commitment geven jou dan precies dat benodigde zetje waardoor je weer in beweging komt.

OPDRACHT 5: Noteer jouw motivatie aan de hand van onderstaande punten:

  • Wat maakt dat je voor dit traject hebt gekozen?
  • Wat is het gevolg als je nu geen actie zou ondernemen, maar doorgaat met hoe je het tot nu toe doet?
  • Welke resultaten wil je uit dit traject halen?
  • Wat gaan die resultaten jou opleveren?
  • Wat ga je zelf doen om die resultaten te bereiken?

Maak hier met kleuren, lettertypes of afbeeldingen een eigen geheel van dat motiverend is om naar te kijken. Via beeld voelt jouw onderbewuste zich namelijk ook aangesproken, dat helpt veel beter dan wanneer je je alleen richt op jouw ratio.

Bewaar jouw creatie vervolgens in het zicht (bijvoorbeeld naast de voordeur of op de koelkast) of op een plek waar je het makkelijk tevoorschijn haalt op het moment dat je wat extra motivatie nodig hebt.